Tragtbryst.dk

Læs og spørg om tragtbryst / pectus excavatum

Spring til indhold

Hjælp kontra selvhjælp

Spørg andre forældre til råds

Hjælp kontra selvhjælp

Indlægaf Lærken » 22. jun 2010, 13:25

Jeg var til undersøgelse med min søn på Skejby i går - han er 12 år og vi takkede ja til en operation, som bliver foretaget kort tid efter sommerferien.

Nu er det pludselig meget tæt på, og jeg er lidt bekymret, som man som mor jo skal være. Min søn er ikke verdensmester i at tage piller, han får kaste op fornemmelser - jeg kan til nød få ham til at tage medicin med jordbærsmag eller lidt junior panodil - er der nogle der har erfaringer med, om det smertestillende kan være flydende?

Hvordan med at klare sig selv, er med på at han nok kræver lidt hjælp til at komme ud og i sengen men har I været fritaget fra arbejdet i nogen tid, hvis ja er det så de første 2 - 3 uger - og hvad når hverdagen igen trænger på, kan de så klare sig selv med en god ven til at klare skoletasken eller ??

Håber der er nogen derude der kan svare mig.
Lærken

Re: Hjælp kontra selvhjælp

Indlægaf skæv » 22. jun 2010, 22:44

Hej. Jeg er blevet opereret for fuglebryst, men det er nogenlunde det samme angående piller og smerter.. de første par dage efter operationen er man på flydene morfin, efter det går man så over til morfin i pilleform(oxycontin) ud over det skal man også tage pinex,4 gange om dagen, og ibuprofen 3 gange om dagen,du får så en plan med hvordan du trapper ned i løbet af de næste 6 uger inden du forlader hospitalet, men det er pænt mange piller man tager, i starten er det ca 17 om dagen.

Ved desværre ikke om det er muligt at få det i flydene form, i kan jo spørge

på sygehuset er sygeplejeskerne rigtigt søde til at hjælpe, man skal bare trække i snoren :D også hjælper det også at de har senge hvor man kan rejse rykken, det er straks værere når man kommer hjem hvis man ikke har sådan en seng, det kan godt værre ret hårdt at rejse sig op hvis man ligger helt ned, grundet man ikke må bruge armene til at sætte sig op, hvilket et par gange har resulteret i jeg har lavet en bevægelse jeg ikke måtte, og det gjorde ret ondt, men ellers syntes jeg det er gået fint, men man skal tage det stille og roligt de første 6 uger, man kan godt lave ting før man skal bare lige tænke sig om og ikke lave nogen vilde bevægelser, udover det skal du nok være forberedt på at han får det dårligt det første, måske 2 døgns tid grundet morfinen,
skæv

Indlægaf Lærken » 23. jun 2010, 08:07

Tak for dit svar.

Ved ikke hvor gammel du er, men kunne du klare dig selv derhjemme i dagene efter, eller skal der være en til at holde opsyn og hjælpe til?
Lærken

Indlægaf skæv » 23. jun 2010, 09:50

det var så lidt :) Jeg er 24 år, og jeg kunne godt klare mig selv, men spiste hos noget familie næsten hverdag, da det er lidt besværligt at stå og lave mad, og fik dem også til at hente nogen ting, da man ikke må bære mere end 2 kilo.

Det er også en god ide at komme ud og gå lidt hverdag.
skæv

Indlægaf Freddy » 2. aug 2010, 17:27

Hejsa.
Min søn på 14 år blev opereret i oktober måned. Hans "tragt" var ca. 5 cm dybt og sad mest i højre side. Han var hjemme fra skole i næsten en måned. Den første uge havde han brug for at få hjælp til at komme op af - og i seng. Fra sofa og op og ned. Han kunne ikke ligge fladt med overkroppen, så vi lavede en skrå anordning af dyner og puder og så hjalp jeg ham op, han sov ved mig om natten, mest p.g.a tryghed og hvis han skulle op på toilettet om natten. Han havde også brug for hjælp til at komme på toilettet den første uge, han var meget påvirket af medicinen og skulle selv lige finde en måde hvorpå han kunne klarer det selv, det skal lige siges at han sidder altid ned ved toiltbesøg. Jeg hjalp ham også med at bade de første 14 dage. Af og påklædning klarede han selv efter ca. 14 dage, det kunne knibe lidt med t-shirten men det gik egentlig hurtigt med at klare sig selv.

Jeg var indlagt med ham i den uge, han var på hospitalet og havde efterfølgende taget ferie 1 uge for at være hjemme sammen med ham. Det vil jeg anbefale dig at du også gør. Da din dreng er under 14 år kan du få tjenstefri til det, og det betyder så meget for dem at man er der hele tiden selvom det er hårdt. De kan ikke klarer sig selv den første tid. Man er meget påvirket af medicin og har brug for at der er nogen omkring sig. Kvalme og træthed kan også være et problem de første uger.

Da min søn startede i skolen havde vi lavet en aftale om at han ikke skulle have bøger med, de sørgede for at der lå et sæt til ham derover. Han blev kørt til skole og gik så selv hjem. Inden han skulle på hospitalet havde de, i klassen, snakket om hvad der skulle ske med ham og hvilke hensyn at der skulle tages. Alle var meget forsigtige og hjælpsomme.

Min søn er fodboldspiller, med stort F. Han var allerede klar til at "tage kampen op" sidst i februar måned, så de kommer sig hurtigt. Han er meget glad for at han blev opreret trods de ar han har fået. Det var en stor beslutning for ham men det har været en god oplevelse trods smerter og den tid han ikke måtte deltage i sin elskede sport
Han er fuldt på toppen igen og har det godt.
Så vil bare sige pøj pøj med det.

Hilsen Gittemor, Odense
Freddy

Indlægaf Freddy » 2. aug 2010, 17:32

Hov..glemte lige m.h.t. medicin, så kan man få den i stikpilleform.

Hilsen Gittemor Odense
Freddy

Tilbage til Forældre-til-forældre