Tragtbryst.dk

Læs og spørg om tragtbryst / pectus excavatum

Spring til indhold

Uha :S

Generelle spørgsmål omkring tragtbryst

Uha :S

Indlægaf Rasmus » 21. feb 2010, 16:59

Hej.

Jeg er en knægt på 15 år og jeg har et tragtbryst arvet fra min far, tror det er ca. 1-3 cm indad :(
Jeg ser tydeligt forskellen på virkningen efter operation.

Spørgsmål:
1) Er smerterne store efter en operation, da jeg ikke gider og ligge med store smerter hele tiden :?
2) Jeg dyrker fodbold, så hvornår kan jeg det igen efter operationen? - Er målmand :?
3) Hvornår kan jeg komme i skole igen? Da jeg ikke vil for meget bagud.

Jeg har ik sagt noget til mine forældre om det endnu, har bare tænkt på at ringe til min læge.. Hvad synes i jeg skal gøre?

- Vil I have et billed op?
Rasmus

Re: Uha :S

Indlægaf Jacob » 26. feb 2010, 20:32

Hej Rasmus,

Det er altid spændende at se andres billeder, så hvis du har lyst så smid det op! :-)

1) Jeg vil være ærlig og sige, ja det gør ondt! Men lægerne er gode til at holde smerterne under kontrol. Det der gjorde mest ondt ved mig, var ikke brystet, men det at skulle sove på ryggen i 6 uger. Du kan læse om min operation, dag for dag her http://tragtbryst.dk/viewforum.php?f=21

2) Umiddelbart siger lægerne, at du efter 3 måneder igen må dyrke sport. Erfaringsmæssigt tror jeg dog ikke, du kan smide dig rundt efter 3 måneder, i det det nok vil gøre ondt alligevel. Jeg kan godt tale for mig selv, men jeg vil nok sige 5-7 måneder.

3) Du kan tage tilbage i skolen, når du føler du er parat. Jeg vil nok skyde på, at du efter 2 uger godt kan komme tilbage.

En af grundene til jeg lavede den her side, var at jeg ikke rigtig kunne finde andre, som jeg kunne snakke med om det at have tragtbryst. Jeg synes derfor helt sikkert, at du skal tale åbent om det her til dine forældre. Især fordi du nævner at du har arbejdet dit tragtbryst fra din far.

Flere herinde har nævnt, at deres læge ikke rigtig vidste noget om "fænomenet" tragtbryst, og derfor ikke synes at det var noget, der skulle gøres noget ved. Her skal du huske at det er dig det handler om, og holde fast i en henvisning til Skejby eller Rigshospitalet. Her kunne det også være en god idé, at have en af dine forældre med.

Håber du kan bruge svaret, ellers spørger du bare igen! :-)

De bedste hilsner
Jacob
Jacob
Site Admin

Indlægaf sm90 » 30. mar 2010, 20:29

Rasmus skrev:Hej.

Jeg er en knægt på 15 år og jeg har et tragtbryst arvet fra min far, tror det er ca. 1-3 cm indad :(
Jeg ser tydeligt forskellen på virkningen efter operation.

Spørgsmål:
1) Er smerterne store efter en operation, da jeg ikke gider og ligge med store smerter hele tiden :?
2) Jeg dyrker fodbold, så hvornår kan jeg det igen efter operationen? - Er målmand :?
3) Hvornår kan jeg komme i skole igen? Da jeg ikke vil for meget bagud.

Jeg har ik sagt noget til mine forældre om det endnu, har bare tænkt på at ringe til min læge.. Hvad synes i jeg skal gøre?

- Vil I have et billed op?

1) Efter operationen er smerterne forholdsvis små, fordi du er total doped og fatter generelt ikke ret meget pga. alt den morfin/anden smertestillende. Det værste er faktisk når du kommer hjem de første par uger syntes jeg. Jeg ligger normalt sjældent mærke til smerte når jeg taber noget ned over mig, da jeg har en høj smerteterskel, men ind imellem må jeg sgu indrømme jeg tænkte "fuck jeg skulle ikke ha' fået lavet den operation", men nu, næsten 3 måneder efter syntes jeg det var 231515158.....1481% det værd, det har virkelig hævet min selvtillid!

2) Du skal ihvertfald droppe den post i 3 måneder, og så er spørgsmålet bagefter - hvor meget kaster du dig så du lander på siderne? (generelt noget der trykker dine ribben) og får du mange skub i brystet? Jeg har ikke selv rigtig fået mange endnu, men har fået et par, sådan i byen osv, og det gør da lidt ondt, men ikke så meget mere. Ved ærlig talt ikke hvad der kan ske ved det, men det kan vel knække noget? Ingen ide dog.

3) Jeg var i skole allerede 3½ uge senere ca. og tog til eksamener. Jeg tog bare lidt ekstra smertestillende med for en sikkerhedsskyld (fik dog ikke brug for det), så det var for mig ikke noget større problem.

- Jeg lod selv være at sige noget til mine forældre/venner i starten, men tog til min egen læge og bildte mine forældre ind det var knæet fordi jeg var genert over det, uden egentlig at vide rigtig hvorfor, for hvad skulle de sige? Jeg fik så et brev fra hospitalet og kom til undersøgelse der ude, da min egen læge ikke var klar over han bare skulle henvise direkte til Skejby eller rigshospitalet i kbh. Jeg fik så ydeligere en henvisning - denne gang til Hans Pilgaard i Skejby, og han sagde at det ville han gerne lave. 4-5 måneder senere snittede han mig op, og nu 3 måneders tid efter er jeg satme glad for jeg fik lavet det.

Uanset hvad du vælger, så held og lykke med det (se evt. mine før/efter billeder)
sm90

Indlægaf Rasmus » 8. apr 2010, 18:13

Hej igen. Ked af at jeg ikke lige har fået skrevet.

Jeg tog fat i min mor for 1 månedstidssiden. Har været til egen læge og undersøgt lidt. Hun skrev til rigshospitalet og jeg skal derind den 26 i denne måned(:

I hører fra mig når jeg kommer tilbage derfra.
Rasmus

Indlægaf Steffen » 9. apr 2010, 14:20

Personligt fandt jeg det ikke nært så slemt, som jeg havde læst mig frem til, men det er højst sandsynlig meget individuelt..

1) Ligesom i Jacobs tilfælde var det helt klart det, at skulle ligge på ryggen i 6 uger, der var det værste og mest smertefulde.. Av hvor havde jeg ondt i ryggen, og efter de 6 uger, er man altså heller ikke klar til bare at smide sig om på siden ;)

2) Igen må jeg følge Jacobs eksempel.. Efter 3 måneder er du nok mere i stand til at løbe og lave andet forholdvis let sport, end du er til at flyve rundt. For mig er det 6 måneder siden snart, og nu kan jeg endelig gøre, hvad jeg har lyst til.

3) Mht. skolen, så var jeg væk i 1 uge, og det passede mig helt fint. Godt nok var jeg stadig på morfin og alle de andre piller, men det gik helt ok, da morfinen tog næsten alle smerter. Jeg var heller ikke, eller jeg følge mig i hvert fald ikke ret dopet af den.

Hvad lægen angår; så er der meget store forskelle. Mange har vist haft problemer med at få deres læge til at sige ja til en henvisning. Min læge havde intet imod det - rent faktisk var det ham, der syntes, at jeg skulle tage at få det gjort.
Steffen

Tilbage til Tragtbryst