jeg er en fyr på 23 år, som fornyeligt har fået fjernet den pectusbarrer som blev indopereret i mit bryst tilbage i slutningen af 2006.
Jeg har haft pectus excavatum eller tragtbryst hele mit liv, jeg blev nok først rigtig bevidst om det da jeg var omkring 4-5 år gammel, da det først var her det begyndte at blive tydeligt. Min mor tog mig med til lægen, som sagde at det ville vokse ud ad når jeg blev lidt ældre. Det skete dog ikke, og da jeg så blev teenager blev jeg jo endnu mere bevidst om mit noget underlige bryst (det gik 5cm ind). Jeg besøgte en anden læge, som fortalte mig, at da jeg måske kunne få fysiske gener af det når jeg blev ældre og at der fandtes en operation for tragtbryst, men det var dog meget smerte fuldt. Jeg besluttede at det nok var bedst at vente med operationen til jeg i hvertfald havde gjort gymnasiet færdig.
Som sagt så gjort. Jeg blev opereret i 2006, og ja det var smertefuldt, det første døgn efter operationen kunne jeg ikke side op uden at besvime, men det gik heldigvis over. I løbet af de næste to døgn havde jeg fået alt det smertestillende man kan forestille sig (epidural, morfin etc.). Men jeg kunne mærke hvordan smerterne blev mindre fra dag til dag, også selvom barren havde flyttet sig. Fordi barren havde flytte sig var jeg indlagt i 14 dag i stedet for 6-7 dage. Men den sidste uge tænkte jeg ikke længere på smerterne, men på at det smertestillende jeg fik var skyld i kvalme, hedeture, og opkast. Hvis nogen på det tidspunkt havde spurgt mig "var det, det værd?" ville jeg havde sagt ja bare jeg ikke skal gøre det igen indenfor de næste 6 måneder. Da jeg kom hjem kunne jeg da heldigvis skifte til noget mildere smertestillende, for til sidst helt at holde op med at tage det. Siden da havde jeg ingen smerter eller gener af at have pectus-barrer, ud over at det var lidt ubehageligt at lægge på siden, men det var til at leve med Desuden var jeg vældig tilfreds med resultatet.
Inden jeg blev opereret havde jeg fået at vide, at barreren skule ud igen om ca. 2-3 år. Jeg fik fjernet barren i februar i år og selvom brystet skulle have sænket sig en smule (måske ca.0,5cm, men ikke mere end det) er jeg godt tilfreds med resultatet
Når ja, jeg glemte at sige jeg læser fysioterapi, så hvis nogen vil vide hvordan tragtbryst kan påvirke fysiken, så spørg endelig